Direktlänk till inlägg 15 juli 2008

Kärlekens lov

Av Deborah och John Petersén - 15 juli 2008 16:29

1 Kor.13

Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen. Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd. Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde. Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt, och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel. Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar. Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt. Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut. All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning. När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga. När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt. På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu. När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.


Om någon talar till dig, men inte från hjärtat, så kan den personen i värsta fall cementera dina fördomar kring Jesus och kristenheten. Men, om någon talar till dig, med den kärleken som kommer från Gud i sitt hjärta, då inser du snart att han/hon inte talar i egen sak, med själviska motiv. Det är Jesu kärlek, som tvingar denne lärjunge att tala om hur mycket Jesus älskar dig.
Jesus, som älskar dig så mycket att Han dog på korset för våran skull. Jesus, som dog på korset och som vann en evig seger då Han uppstod igen på tredje dagen och upptogs till himlen, för att sitta på Gud Faderns högra sida. Denne Jesus, som älskar så högt, det är ju Honom vi tror på och Honom vi vill att alla ska tro på!

Jesu kärlek är i sig befriande. Den befriar dig från det som håller dig fången: det kan vara begär, missbruk, hat, bitterhet, onaturliga behov. Att få möta Jesu kärlek ger dig en längtan efter att leva nära Honom och att göra det som är rätt. Det är inget tvång - du gör det av egen fri vilja!

För att citera Paulus från Rom.8:31-34

Vad ska vi säga om något så underbart som detta? Om Gud är med oss, finns det då någon som kan vara emot oss? Eftersom han inte ens skonade sin egen son, utan offrade honom för vår skull, ska han då inte ge oss allt med honom? Vem törs anklaga oss som Gud har utvalt till sina egna? Kommer Gud att göra det? Nej! Han är den som har frikänt oss och fört oss in i ett rätt förhållande till honom.Vem kommer då att döma oss? Kommer Kristus att göra det? Nej! Han är den som dog för oss och som uppstod från de döda för oss. Han sitter nu på hedersplatsen bredvid Gud, och han ber för oss där i himlen.


Ber om Guds välsignelse för er alla!

/heartoflove & immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Deborah och John Petersén - 21 september 2008 06:08

Vem är Han? Denne vän för livet? Vad var det Han gjorde som gör att vi kan kalla Honom vän? Varför gjorde Han det Han gjorde? Ett sätt att förklara det på är att med ett Bibelord försöka förklara det! Joh.15.11-17 ”...

Av Deborah och John Petersén - 15 september 2008 23:57

Vet du vad sann lycka är? Jag tror för min del att du är så klok att du inte kommer att säga mycket pengar. Men kanske något av följande: att ha ett fast arbete, goda vänner, ett fast förhållande, familj, mat på bordet, tak över hu...

Av Deborah och John Petersén - 26 augusti 2008 16:55

Min fru läste igår kväll en artikel i Dagen om en undersökning som gjorts på Lapplandsveckan. 153 personer har fått svara på frågor om vad de ansåg vara synd. Resultatet visar på det som rubriken säger. Vi börjar med förhärdade kristn...

Av Deborah och John Petersén - 17 augusti 2008 00:26

Vi som kristna har ett ansvar: att stå upp för Jesus i alla lägen! Vi kan inte sitta och tiga med det vi vet är rätt. Och vi måste be för de som är har gått vilse i den här världen. Tala med dem som är vilseledda. Tala om för dem vem Jesus är och vad...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards