Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

Om lovsång

Av Deborah och John Petersén - 16 juli 2008 21:53

Den kristna sångens mening och syfte


Först en liten bön: Gud Fader, i Din Sons namn, Jesus Kristus, kommer jag inför Dig för att be om vägledning för, hur jag skall tala om vad de kristna sångerna är ämnade till att framföras. Helig Ande, hjälp mig i Jesu namn att rätt framlägga denna hjärtesak för de som är intresserade av att ge sina hjärtan till Dig.

En kristen sång riktas alltid till någon, den är inte i sig ett självändamål, inte något att visa upp i syfte att framförandet och den/de som framför sången blir ärade och belönade. Nej, den kristna sången talar till hjärtan, talar om omvändelse, frälsning och hopp eller som en bön till vår Gud Fader.

Och eftersom den kristna sången riktar sig till hjärtan så måste också orden i sången komma från sångarens hjärta. Vilket betyder att det inte är en multiplikationstabell som jag rabblar upp slentrianmässigt, utan där varje ord har smakats på och tagits till hjärtat.


En liten övning: Läs följande text högt för dig själv och föreställ dig att du talar till en människa som du upplever att hon saknar hopp och mening med sitt liv, att hon har talat om självmord som en utväg. Läs gärna texten först några gånger så att du kan den utantill och sedan blundar och manar fram bilden av ovanstående beskrivning av en människa.


”Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!
Sjung för mig sången så dyrbar, dyraste ord på vår jord!
Sången som änglar i natten, sjungo för herdar en gång!
Ära ske Gud i det höga, frihet från bojornas tvång!
Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”


Förstärk gärna bilden av en behövande människa före nästa vers, tro att den versen kan förändra och leda till frälsning, befrielse och seger.


”Säg mig det åter och åter, hur Han gick kring på vår jord.
Frestad, föraktad och ringa, ägande själv ingenting.
Synderna mina de bar Han, smärtorna tog Han på Sig!
Redo att hela och hjälpa, redo att uppoffra Sig!
Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”


Förändra bilden inför den sista versen och tänk på vad Gud Fadern, genom Sonen, Jesus Kristus gav till just dig och låt ditt hjärta fyllas av tacksamhet och ödmjukhet inför det stora och fantastiska som Gud ger dig varje dag; mat, tak över huvudet, en skön säng, frihet, att känna sig älskad och behövd och sedd. Du kan säkert hitta mer personliga tack-sägelseämnen.

”Låt mig få höra om korset, kvalen och smärtan Han led!
Visa mig graven i berget, där man Hans kropp lade ned.
O, vilket under av kärlek, det var för mig som Han dog!
Det var för mig som Han uppstod, Herre, min Gud det är nog!

Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”

Gud välsigne er alla!

/heartoflove & immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Deborah och John Petersén - 21 september 2008 06:08

Vem är Han? Denne vän för livet? Vad var det Han gjorde som gör att vi kan kalla Honom vän? Varför gjorde Han det Han gjorde? Ett sätt att förklara det på är att med ett Bibelord försöka förklara det! Joh.15.11-17 ”...

Av Deborah och John Petersén - 15 september 2008 23:57

Vet du vad sann lycka är? Jag tror för min del att du är så klok att du inte kommer att säga mycket pengar. Men kanske något av följande: att ha ett fast arbete, goda vänner, ett fast förhållande, familj, mat på bordet, tak över hu...

Av Deborah och John Petersén - 26 augusti 2008 16:55

Min fru läste igår kväll en artikel i Dagen om en undersökning som gjorts på Lapplandsveckan. 153 personer har fått svara på frågor om vad de ansåg vara synd. Resultatet visar på det som rubriken säger. Vi börjar med förhärdade kristn...

Av Deborah och John Petersén - 17 augusti 2008 00:26

Vi som kristna har ett ansvar: att stå upp för Jesus i alla lägen! Vi kan inte sitta och tiga med det vi vet är rätt. Och vi måste be för de som är har gått vilse i den här världen. Tala med dem som är vilseledda. Tala om för dem vem Jesus är och vad...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards