Direktlänk till inlägg 22 juli 2008

Upprättad!

Av Deborah och John Petersén - 22 juli 2008 05:23

Joh.21:1-17

"Senare visade sig Jesus för lärjungarna igen vid Galileiska sjön, och så här gick det till: En grupp bestående av Petrus, Tomas Tvillingen, Natanael från Kana i Galileen, Jakob och Johannes samt två andra lärjungar var där tillsammans. Då sa Petrus: Jag tänker gå och fiska.Vi följer också med, sa de andra. Så steg de i båten och for ut på sjön, men de fick inget på hela natten.
I gryningen stod en man på stranden, men de såg inte vem det var. Då ropade han till dem: Hur har det gått för er, har ni fått någon fisk? Nej, svarade de. Sedan sa han: Kasta ut nätet på höger sida om båten, så kommer ni att få massor av fisk. De följde hans råd, och fick så mycket fisk att de knappt orkade dra in nätet! Den lärjunge som Jesus älskade sa då till Petrus: Det är Herren. Då tog Petrus på sig sin skjorta för han var bar på överkroppen och hoppade i vattnet och simmade i land. Resten av lärjungarna följde efter med båten och drog in det överfyllda nätet till stranden, en sträcka på ungefär hundra meter. När de kom i land såg de att det brann en eld där och att några fiskar höll på att stekas över den. Där fanns också bröd. Kom hit med några av fiskarna som ni just har fått, sa Jesus. Då gick Petrus ut och drog i land nätet. Det var 153 stora fiskar i nätet, och trots det så hade det inte gått sönder. Kom hit och ät, sa Jesus. Ingen av lärjungarna vågade fråga vem han var, men alla förstod att det var Herren. Därefter gick Jesus fram till dem och gav dem av brödet och fisken. Det var tredje gången som Jesus visade sig för lärjungarna sedan han uppstått från de döda."

Jesus samtalar med Petrus
"När de hade ätit sa Jesus till Simon Petrus: Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra här?Ja, svarade Petrus, du vet att jag är din vän.Föd då mina lamm, sa Jesus till honom. Jesus upprepade frågan: Simon, Johannes son, älskar du mig verkligen?Ja, Herre, sa Petrus, du vet att jag är din vän.Ta då hand om mina får, sa Jesus. Än en gång frågade Jesus honom: Simon, Johannes son, är du verkligen min vän?Petrus blev ledsen över att Jesus ställde frågan en tredje gång, men han svarade: Herre, du känner mig och du vet att jag är din vän.Jesus sa: Föd då mina lamm.
"

Petrus var den som sagt: jag skall aldrig lämna dig. Och ändå - det var Petrus som förnekade Jesus den natt då Han fängslades. Han grät bittra tårar och trodde nånstans att han hade gjort bort sig för tid och evighet. Sen, när Jesus visar Sig för dem vid Genesarets sjö, så får han total upprättelse. Herren visade att Han förlät honom och att Han ville använda honom till tjänst för att utbreda Guds rike. Jesus ville ge honom självförtroendet tillbaka och han fick det. Petrus kunde styrkt gå därifrån och veta vem han var i Gud.

Jesus vill idag säga till dig: ta dina misslyckanden och dina felsteg. Lämna dem till Mig - jag vill återupprätta dig för du är så oerhört värdefull för Mig. Jag älskar dig och Jag vill att du säger ditt Ja till Mig. Jag är den som välsignar. Jag är den som vill leda dig. Jag är den som hör dig när du ber. Jag är den som svarar på dina böner.

Och ta fasta på det ord som Jesus sa till Sina lärjungar: Därför ger jag er nu ett nytt bud: älska varandra lika mycket som jag har älskat er. Er kärlek till varandra ska visa världen att ni är mina lärjungar.

/heartoflove o immanuel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Deborah och John Petersén - 21 september 2008 06:08

Vem är Han? Denne vän för livet? Vad var det Han gjorde som gör att vi kan kalla Honom vän? Varför gjorde Han det Han gjorde? Ett sätt att förklara det på är att med ett Bibelord försöka förklara det! Joh.15.11-17 ”...

Av Deborah och John Petersén - 15 september 2008 23:57

Vet du vad sann lycka är? Jag tror för min del att du är så klok att du inte kommer att säga mycket pengar. Men kanske något av följande: att ha ett fast arbete, goda vänner, ett fast förhållande, familj, mat på bordet, tak över hu...

Av Deborah och John Petersén - 26 augusti 2008 16:55

Min fru läste igår kväll en artikel i Dagen om en undersökning som gjorts på Lapplandsveckan. 153 personer har fått svara på frågor om vad de ansåg vara synd. Resultatet visar på det som rubriken säger. Vi börjar med förhärdade kristn...

Av Deborah och John Petersén - 17 augusti 2008 00:26

Vi som kristna har ett ansvar: att stå upp för Jesus i alla lägen! Vi kan inte sitta och tiga med det vi vet är rätt. Och vi måste be för de som är har gått vilse i den här världen. Tala med dem som är vilseledda. Tala om för dem vem Jesus är och vad...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards