Direktlänk till inlägg 7 augusti 2008

Vad vet vi om evigheten?

Av Deborah och John Petersén - 7 augusti 2008 22:39

*En plats som gjorts iordning för oss:

Joh.14:2-3 ”Det finns många rum där min Far bor och jag går nu i förväg och gör iordning dem för er ankomst. När allt är färdigt ska jag komma och hämta er, så att ni alltid kan vara hos mig där jag är. Om det inte var så skulle jag ha sagt er det.”


*En plats utan fysiska begränsningar:

Joh.20:19 ”På kvällen samma dag samlades lärjungarna bakom stängda dörrar av rädsla för de judiska ledarna. Då stod plötsligt Jesus mitt ibland dem och sade till dem: ”Frid vare med er!””

Joh.20:26 ”Åtta dagar senare var lärjungarna samlade igen, och då var Tomas tillsammans med dem och dörrarna var låsta. Men plötsligt stod Jesus mitt ibland dem och sade: ”Frid vare med er.”

1 Kor.15:22b - 23 ”men alla som är släkt med Kristus kommer att få nytt liv, men i tur och ordning. Kristus uppstod först, och när sedan Kristus kommer tillbaka ska allt hans folk uppstå.”


*Vi ska vara lik Jesus

1 Joh.3:2 ”Ja, kära vänner, vi är redan Guds barn, här och nu, och vi kan inte ens föreställa oss hur det ska bli senare. Men vi vet att när han kommer, ska vi bli lika honom. Vi får se honom precis sådan han är.”


*Vi ska ha nya kroppar

1 Kor.15:35-58 Men någon kanske frågar: Hur kommer de döda att uppstå? Vilket slags kroppar kommer de att få? Vilken dum fråga! Du kan finna svaret i din egen trädgård. När du sår ett sädeskorn i marken, växer det inte upp och blir till en planta om det inte dör först. När det gröna skottet kommer upp ur jorden är det mycket olikt säden som du först sådde, för det enda du lägger i jorden är ett obetydligt litet vetekorn, eller vad det nu är, som du sår. Sedan ger Gud det en ny, vacker kropp av precis det slag som han vill att det ska ha, och olika slags plantor kommer från olika slags frön. Och alldeles som det finns olika slags säd och plantor, så finns det också olika slags kroppar. Mänskliga varelser, djur, fiskar och fåglar är alla olika. Änglarna i himlen har kroppar som är mycket olika våra, och deras skönhet är en annan än vår. Solen har en skönhet och månen och stjärnorna en annan. Och stjärnorna skiljer sig från varandra i skönhet och klarhet. På samma sätt är våra jordiska kroppar, som dör och förmultnar, annorlunda än de kroppar vi ska få när vi kommer tillbaka till livet, för de ska aldrig dö. De kroppar som vi har nu är dödliga och begravs därför, men de uppstår till odödlighet. Nu är de svaga, döende kroppar, men när vi får liv igen kommer de att vara fyllda av skönhet och styrka. När döden rör vid dem nu är de bara mänskliga kroppar, men när de uppstår ska de vara övernaturliga kroppar. För alldeles som det finns naturliga, mänskliga kroppar, så finns det också övernaturliga, andliga kroppar. Skriften säger oss att den förste mannen, Adam, blev en levande varelse, men Kristus blev en livgivande ande, och är därför större. Först har vi alltså dessa mänskliga kroppar, och senare ger Gud oss andliga, himmelska kroppar. Adam skapades av jordens mull, men Kristus kom från himlen. Varje mänsklig varelse har en kropp precis som Adam hade, skapad av jord, men alla som blir Kristi tillhörigheter kommer att få samma slags kropp som han - en kropp från himlen. Alldeles som var och en av oss har en likadan kropp som Adam hade, så kommer vi en dag att få en likadan kropp som Kristus har. En jordisk kropp av kött och blod kan alltså inte komma in i Guds rike. Våra kroppar, som ju alla ska dö, är inte av det rätta slaget för att leva i evighet. Ni ska få del av en hemlighet. Alla av oss kommer inte att dö, men vi ska alla få nya kroppar! Det kommer att hända på ett ögonblick, när den sista basunen ljuder. För det ska höras en basunstöt från himlen, och alla de kristna som har dött kommer plötsligt att bli levande med nya kroppar som aldrig kommer att dö. Sedan ska vi som fortfarande lever, också i ett ögonblick få nya kroppar. Våra jordiska kroppar, de som vi nu har och som en gång dör, måste förvandlas till himmelska kroppar, som inte kan förstöras utan ska leva i evighet. När detta händer kommer det ord i Skriften att uppfyllas som säger: Döden är besegrad och finns inte mer. Död, var är då din seger och var är då din makt? För dödens makt kommer av synden, och syndens makt kommer av lagen. Vi prisar Gud för segern över döden! Det är han som ger seger genom Jesus Kristus, vår Herre. Mina kära bröder, eftersom den framtida segern är viss, ska ni därför vara starka och stå fasta och hängivet arbeta för Herren, för ni vet att inget som ni gör för Herren är bortkastat.


*En ny himmel och en ny jord

Upp.21:1 ”Sedan såg jag en ny jord och en ny himmel – den första himlen och jorden var borta, och havet fanns inte mer.”


*En ny upplevelse av Guds närvaro

Upp.21:3 ”Och jag hörde ett kraftig rop från tronen: ”Se, nu har Gud sitt hem bland människorna! Han ska bo tillsammans med dem, och de ska vara hans folk. Ja, Gud själv ska vara bland dem.””

1 Kor.13:12 ”På samma sätt kan vi bara se och förstå Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomlig, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu.”



*Nya känsloupplevelser och ingen mer död

Upp.21:4 ”Han ska torka bort alla tårar från deras ögon, och det ska inte längre finnas någon död eller sorg eller gråt eller plåga. Allt detta är borta för evigt.”


I Bibeln ägnas oerhört mycket utrymme åt att övertyga människan om att Gud erbjuder henne ett evigt liv som gåva, medan frågan om tillståndet i evigheten inte alls uppmärksammas särskilt mycket. Det som finns kan knappast kallas beskrivningar utan är snarast ögonblicksbilder eller antydningar. Det är fråga om företeelser utanför vår nuvarande 

erfarenhet, som vi varken har ord eller uttryck för. Dessa Bibelställen ger oss dock glimtar av den framtid vi får tillbringa tillsammans med Jesus.

"Önskar er alla en välsignad dag"

/heartoflove & immanuel


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Deborah och John Petersén - 21 september 2008 06:08

Vem är Han? Denne vän för livet? Vad var det Han gjorde som gör att vi kan kalla Honom vän? Varför gjorde Han det Han gjorde? Ett sätt att förklara det på är att med ett Bibelord försöka förklara det! Joh.15.11-17 ”...

Av Deborah och John Petersén - 15 september 2008 23:57

Vet du vad sann lycka är? Jag tror för min del att du är så klok att du inte kommer att säga mycket pengar. Men kanske något av följande: att ha ett fast arbete, goda vänner, ett fast förhållande, familj, mat på bordet, tak över hu...

Av Deborah och John Petersén - 26 augusti 2008 16:55

Min fru läste igår kväll en artikel i Dagen om en undersökning som gjorts på Lapplandsveckan. 153 personer har fått svara på frågor om vad de ansåg vara synd. Resultatet visar på det som rubriken säger. Vi börjar med förhärdade kristn...

Av Deborah och John Petersén - 17 augusti 2008 00:26

Vi som kristna har ett ansvar: att stå upp för Jesus i alla lägen! Vi kan inte sitta och tiga med det vi vet är rätt. Och vi måste be för de som är har gått vilse i den här världen. Tala med dem som är vilseledda. Tala om för dem vem Jesus är och vad...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards