Senaste inläggen

Av Deborah och John Petersén - 17 juli 2008 07:11

Vi vill tacka er kära vänner som har läst den förra bloggen på förhand. För att ni tog emot det budskapet i era hjärtan. Vi inleder också detta inlägg med en lovsång.


Jag sjunger ut

mitt lov till Dig

Du kungars Kung

jag älskar Dig

För bara Du

regerar över mig


Jag vill bara tjäna Dig

Dig och ingen annan

Du betyder allt för mig

Din kärlek är oändlig

Fram till Dig

jag nu kommer med min sång


Den sången skulle man kunna sjunga en hel dag. Bara för att Gud vår Far är den Han är och gör det Han gör genom Sin Son Jesus Kristus. Men det kanske finns någon av er som invänder: att det skulle bli tjatigt att sjunga den sången en hel dag. Därför vill vi påminna er om vad som står i Upp.4



När jag sedan tittade upp, såg jag en dörr som var öppen i himlen. Och samma röst som jag hade hört förut, som lät som en kraftig trumpetstöt, talade till mig och sa: Kom hit upp, så ska jag visa dig vad som ska hända i framtiden! Guds Ande grep mig och i samma ögonblick befann jag mig i himlen och såg en tron och någon som satt på den. Väldiga ljusknippen sköt ut från honom, som från en blixtrande diamant eller en gnistrande rubin. Och omkring tronen glimmade en regnbåge, som var som smaragd. Runt tronen stod tjugofyra mindre troner, och på dem satt tjugofyra äldste. Alla var klädda i vita kläder, och hade segerkransar på sina huvuden. Från tronen kom blixtar och dunder, och inne i åskmullret hördes röster. Alldeles framför tronen brann sju facklor, som representerade Guds sju andar. Framför tronen låg ett glittrande kristallhav. Fyra levande väsen, översållade av ögon både framtill och baktill, stod runt tronens fyra sidor. Den första av dessa varelser såg ut som ett lejon, den andra liknade en tjur, den tredje hade en människas ansikte, och den fjärde var som en örn, med vingarna utsträckta som i flykt. Varje varelse hade sex vingar, och mittpartierna av deras vingar var övertäckta av ögon. Dag och natt sa de utan uppehåll: Helig, helig, helig är Herren Gud allsmäktig - han som var och som är och som ska komma. Och när varelserna ger ära och pris och tack till honom som sitter på tronen, han som lever i evighet, faller de tjugofyra äldste ner framför honom och tillber honom, och kastar sina segerkransar framför honom och sjunger: Herre, du är värdig att ta emot äran och lovet och makten, för du har skapat allting. Eftersom du ville det, blev det skapat och kom till.



Vi vill avsluta med att ni ber tillsammans med oss den här bönen. Och det som är inom citationstecken är från psalm 332 ur Segertoner.

Jag vill ge Dig o Herre min lovsång” .
Du är värd all min lovsång och jag ber från mitt hjärta att Du ska ta emot den.
”Jag vill tacka med skönaste ord”
Egentligen finns det inte tillräckligt med superlativ för att uttrycka den tacksamhet och kärlek som jag känner till Dig, min Gud.
”för Din kärlek och nåd som är gränslös”
Herre, tack för att det inte finns någon större kärlek än Din och tack för att vi får komma till Dig med allt.
jag vill tacka för allt gott Du gjort.
Och därför vill jag nu proklamera – med stor frimodighet – att:
Jag vill göra mitt liv till en lovsång till Dig där var ton skall en hyllning till Dig bära. Och i dagar av glädje och dagar av sorg, vill jag leva var dag till Din ära


Den kursiverade texten inom citat är skriven av Christer Hultgren
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Hultgren


Gud välsigne er alla!

/heartoflove o immanuel

Av Deborah och John Petersén - 16 juli 2008 21:53

Den kristna sångens mening och syfte


Först en liten bön: Gud Fader, i Din Sons namn, Jesus Kristus, kommer jag inför Dig för att be om vägledning för, hur jag skall tala om vad de kristna sångerna är ämnade till att framföras. Helig Ande, hjälp mig i Jesu namn att rätt framlägga denna hjärtesak för de som är intresserade av att ge sina hjärtan till Dig.

En kristen sång riktas alltid till någon, den är inte i sig ett självändamål, inte något att visa upp i syfte att framförandet och den/de som framför sången blir ärade och belönade. Nej, den kristna sången talar till hjärtan, talar om omvändelse, frälsning och hopp eller som en bön till vår Gud Fader.

Och eftersom den kristna sången riktar sig till hjärtan så måste också orden i sången komma från sångarens hjärta. Vilket betyder att det inte är en multiplikationstabell som jag rabblar upp slentrianmässigt, utan där varje ord har smakats på och tagits till hjärtat.


En liten övning: Läs följande text högt för dig själv och föreställ dig att du talar till en människa som du upplever att hon saknar hopp och mening med sitt liv, att hon har talat om självmord som en utväg. Läs gärna texten först några gånger så att du kan den utantill och sedan blundar och manar fram bilden av ovanstående beskrivning av en människa.


”Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!
Sjung för mig sången så dyrbar, dyraste ord på vår jord!
Sången som änglar i natten, sjungo för herdar en gång!
Ära ske Gud i det höga, frihet från bojornas tvång!
Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”


Förstärk gärna bilden av en behövande människa före nästa vers, tro att den versen kan förändra och leda till frälsning, befrielse och seger.


”Säg mig det åter och åter, hur Han gick kring på vår jord.
Frestad, föraktad och ringa, ägande själv ingenting.
Synderna mina de bar Han, smärtorna tog Han på Sig!
Redo att hela och hjälpa, redo att uppoffra Sig!
Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”


Förändra bilden inför den sista versen och tänk på vad Gud Fadern, genom Sonen, Jesus Kristus gav till just dig och låt ditt hjärta fyllas av tacksamhet och ödmjukhet inför det stora och fantastiska som Gud ger dig varje dag; mat, tak över huvudet, en skön säng, frihet, att känna sig älskad och behövd och sedd. Du kan säkert hitta mer personliga tack-sägelseämnen.

”Låt mig få höra om korset, kvalen och smärtan Han led!
Visa mig graven i berget, där man Hans kropp lade ned.
O, vilket under av kärlek, det var för mig som Han dog!
Det var för mig som Han uppstod, Herre, min Gud det är nog!

Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord!”

Gud välsigne er alla!

/heartoflove & immanuel

Av Deborah och John Petersén - 15 juli 2008 16:29

1 Kor.13

Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen. Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd. Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde. Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt, och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel. Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar. Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt. Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut. All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning. När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga. När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt. På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu. När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.


Om någon talar till dig, men inte från hjärtat, så kan den personen i värsta fall cementera dina fördomar kring Jesus och kristenheten. Men, om någon talar till dig, med den kärleken som kommer från Gud i sitt hjärta, då inser du snart att han/hon inte talar i egen sak, med själviska motiv. Det är Jesu kärlek, som tvingar denne lärjunge att tala om hur mycket Jesus älskar dig.
Jesus, som älskar dig så mycket att Han dog på korset för våran skull. Jesus, som dog på korset och som vann en evig seger då Han uppstod igen på tredje dagen och upptogs till himlen, för att sitta på Gud Faderns högra sida. Denne Jesus, som älskar så högt, det är ju Honom vi tror på och Honom vi vill att alla ska tro på!

Jesu kärlek är i sig befriande. Den befriar dig från det som håller dig fången: det kan vara begär, missbruk, hat, bitterhet, onaturliga behov. Att få möta Jesu kärlek ger dig en längtan efter att leva nära Honom och att göra det som är rätt. Det är inget tvång - du gör det av egen fri vilja!

För att citera Paulus från Rom.8:31-34

Vad ska vi säga om något så underbart som detta? Om Gud är med oss, finns det då någon som kan vara emot oss? Eftersom han inte ens skonade sin egen son, utan offrade honom för vår skull, ska han då inte ge oss allt med honom? Vem törs anklaga oss som Gud har utvalt till sina egna? Kommer Gud att göra det? Nej! Han är den som har frikänt oss och fört oss in i ett rätt förhållande till honom.Vem kommer då att döma oss? Kommer Kristus att göra det? Nej! Han är den som dog för oss och som uppstod från de döda för oss. Han sitter nu på hedersplatsen bredvid Gud, och han ber för oss där i himlen.


Ber om Guds välsignelse för er alla!

/heartoflove & immanuel

Av Deborah och John Petersén - 13 juli 2008 07:04

När John blev frälst så blev Debbies hjärta så glatt, så att Herren fyllde hennes hjärta med texter. En del av dem tonsattes av John. Och en del melodier togs tillbaka från världen och det som djävulen stulit. Nedanstående text kan sjungas - åtminstone i verserna - som melodin i Woodstock!

INGEN GÖR UNDER SOM JESUS ©Deborah Petersén

Är du sjuk i din kropp? Har du många problem?
Är livet värt att leva? Har du en längtan efter mer?

Är du utbränd och trött? Har du ingen ro i själen?

Är du sorgsen och nere? Har du lessnat på allt?

Jesus Han är vägen Han är sanningen och livet
Ingen kan göra under på samma sätt som Han

Är du ensam mitt i livet? Har du inga vänner kvar?

Är du sårad och bitter? Har du tröttnat på glittret?



Är du tveksam till mycket? Har du prövat allting annat?

Är du trött på att leta? Har du hittat något svar?




Jesus Han är vägen Han är sanningen och livet
Ingen kan göra under på samma sätt som Han


Är du gammal och sliten? Har du mist tilliten?
Är du ung och nyfiken? Har du framtiden klar?



Är du glad och lycklig? Har du klivit ut ur buren?

Är du fylld av jubelglädje? Har du hittat din väg?



Jesus Han är vägen Han är sanningen och livet

Ingen kan göra under på samma sätt som Han




Är din livssituation så att du griper efter halmstrån eller går du och väntar på det stora lyftet? Eller har du fått beskedet att du snart ska dö? Eller tycker du att ditt liv är som en ökenvandring? Nedanstående text visar på att det finns en utväg för dig - för det finns en, oavsett vem du är, vad du gjort, vad du gör, hur du mår - som älskar dig. Och som kan ta ut dig ur alla omständigheter.

Matt.9:18-20

Medan han talade till dem kom en synagogföreståndare och föll ner för
honom och sade: "Min dotter har just dött, men kom och lägg din hand på henne, så får hon liv igen.
Då reste sig Jesus och gick med honom, och lärjungarna följde efter.
Men en kvinna som hade lidit av blödningar i tolv år kom bakifrån och rörde vid tofsen på hans mantel eftersom hon tänkte: "Får jag bara röra vid hans kläder, så blir jag hjälpt."
Jesus vände sig om och fick se henne och sade: "Var inte orolig, min dotter. Din tro har hjälpt dig." Och från det ögonblicket var hon frisk.


Vågar du ta tag i Jesus manteltofs? För att få det helande och den befrielse som du behöver? Och en sak till bara: vad har du att förlora?

/heartoflove o immanuel

Av Deborah och John Petersén - 4 juli 2008 23:35

"Herrens Ande är över mig. Herren har smort mig att komma med goda nyheter till alla som lider och har det svårt. Han har sänt mig för att trösta dem som är sorgsna, att förkunna frihet för dem som är fångar och att öppna de blindas ögon. Han har sänt mig för att tala om för dem som sörjer att tiden har kommit då Guds välbehag vilar över dem, och att vredens dag är inne för deras fiender.

Åt alla som gråter i Israel ska han ge skönhet i stället för aska, glädje i stället för sorg, lovsång i stället för hopplöshet.Gud har planterat dem, och de står där i rättfärdighet, som starka och sköna ekar till hans ära.

De ska bygga upp de gamla ruinerna och reparera de städer som länge legat öde. De ska återuppliva dem trots att de varit tomma i flera generationer.

Utlänningar ska bli era tjänare. De ska valla era hjordar, plöja era åkrar och sköta era vingårdar.

Ni ska kallas Herrens präster, vår Guds tjänare. Ni ska få rikligt med skatter från många nationer, och deras rikedomar ska bli till glädje för er.

I stället för skam och vanära ska ni få dubbelt igen av allt gott.

Jag, Herren, älskar rättvisa. Jag hata brott och allt som är orätt. Jag ska troget belöna mitt folk för deras lidande och ingå ett evigt förbund med dem.

Deras ättlingar ska bli kända och ärade bland alla folk. Alla ska inse att de är ett folk som Gud har välsignat.

Låt mig tala om för er hur glad Gud har gjort mig! Han har klätt mig i frälsningens mantel och i rättfärdighetens dräkt. Jag är som en brudgum uppklädd för bröllopet och som en brud smyckad med alla sina juveler.

Herren ska visa världens folk sin rättvisa. Alla ska prisa honom. Hans rättfärdighet ska vara som ett knoppande träd eller som en trädgård tidigt på våren, full av plantor som växer upp inför alla folk."

Denna blogg är exklusivt riktad till dig som är en bekännande kristen och riktad som en tröst, uppmuntran och en försäkran. Detta år 2008 så talar Gud till Sitt folk världen över och i synnerhet till dem som bor i det sekulariserade länderna. Han talar, vår Fader Gud i himlen, genom profetior, genom under och mirakler, på ett alldeles speciellt sätt som aldrig tidigare har hänt. Och Han kan tala just till dig, du svenska kristne, som har drabbats så hårt av försagdhetens och fruktans ande. Gud vill göra dig FRI från fruktans bojor, från rädslans fängelse och göra dig stridsduglig - övervinnare, ja, till och med segrare i den slutliga striden. Därför att, som Bibeln säger i Ps.45:8 - "Du älskar det som är gott och hatar det onda. Därför har Gud, din Gud, gett dig mer glädje än någon annan."
Eller du kommer att bli som i Jer.17:8  "Han är som ett träd, planterat utmed flodstranden med sina rötter djupt nere i vattnet. Ett sådant träd skadas inte av hetta eller far illa av månaders torka. Dess löv är alltid gröna, och det kan alltid bära ljuvlig frukt."


Vidare: som det står i Sefanja 3:14  "Sjung, dotter Sion! Jubla, Israel! Var glad och fröjda dig av hela ditt hjärta!"
Dessutom säger Herren i Sakaria: "Kom till denna trygga plats, ni alla fångar, för det finns fortfarande hopp för er! Jag lovar att ge dubbelt igen av mina välsignelser för alla era olyckor!"

Sen också, våra kära vänner i Jesus Kristus, vill jag påminna er om att Guds kärlek och Jesus Kristus nåd och den Helige Andes delaktighet gavs till er när ni blev frälsta. Vi  citerar Jes.12:2  "Ja, Gud har kommit för att hjälpa mig! Jag ska lita på honom och inte vara rädd, för Herren är min starkhet och min sång. Han ska bli min frälsning."

 
Till sist bara. En liten uppmaning från oss - tugga på dessa Bibelord som om det vore den dyraste, finaste rätten ni kan tänka er och känn hur fruktan släpper er och glädjen fyller er.


/heartoflove o immanuel

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards