Alla inlägg den 26 augusti 2008

Av Deborah och John Petersén - 26 augusti 2008 16:55

Min fru läste igår kväll en artikel i Dagen om en undersökning som gjorts på Lapplandsveckan. 153 personer har fått svara på frågor om vad de ansåg vara synd. Resultatet visar på det som rubriken säger. Vi börjar med förhärdade kristna:

Jer.6:27-28

Jag har satt dig att pröva mitt folk och gjort dig till en fast borg,
för att du skall lära känna och pröva deras vandel. Alla är de förhärdade upprorsmakare, som går med förtal, de är som koppar och järn. Alla handlar de fördärvligt.”

Vad göra åt de som har förhärdade hjärtan? Självklart ska vi be att de vänder om till Gud. Tyvärr är det väl kanske så att det inte hjälper alla gånger. För Jesus säger att man kan tycka och tala illa om Gud Fadern och om Sonen Jesus Kristus. I Matt.12:32 står det: ” Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande.”

Jag hoppas verkligen att det inte är så att de som svarat på enkäten har förhärdat sina hjärtan och sinnen på det sätt som står i ovanstående bibeltext
Därför vädjar jag till er att ta till er nedanstående bibelord.

Varning för olydnad Hebr.3:13-17
Därför, som den heliga anden säger: Om ni hör hans röst i dag, förhärda inte era hjärtan som under upproret, på utmaningens dag i öknen, då era fäder utmanade mig och satte mig på prov, fast de hade sett mina gärningar under fyrtio år. Därför blev mig detta släkte förhatligt, och jag sade: Alltid far de vilse i sina hjärtan: de känner inte mina vägar? Och jag svor i min vrede: Aldrig skall de komma in i min vila.

Se till, bröder, att ingen av er är ond och trolös i sitt hjärta och avfaller från den levande Guden. Uppmuntra varandra varje dag, så länge man kan säga i dag, så att ingen av er låter sig förledas av synden och förhärdar sig. Ty vi har del i Kristus om vi ända till slutet orubbligt håller oss till samma grundval som i början. Det heter: Om ni hör hans röst i dag, förhärda inte era hjärtan som under upproret.Vilka var det då som hörde och ändå gjorde uppror, om inte alla de som hade dragit ut ur Egypten under Mose? Vilka var honom förhatliga under fyrtio år, om inte de som hade syndat och blev liggande som lik i öknen? Vilka gällde eden att de inte skulle komma in i hans vila, om inte dem som hade vägrat att lyda? Så ser vi att det var för sin otro som de inte kunde komma in.”

Vad gäller aningslöshet eller brist på kunskap om vad Gud och Hans Ord säger när det gäller synden, så vilar det ett stort ansvar på det kristna ledarskapet. Men även som kristen och döpt i vatten och Helig Ande, så har varje kristen ett eget ansvar att som Paulus uttrycker det i Fil.2:12:
Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er.”


Upp.2:13: Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm.”
Upp.3:16 ”Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun.

Angående denna, som jag vill kalla sjukdom eller pest, där de som kallar sig kristna, har drabbats av likgiltighet inför Gud vår Fader, Sonen, Jesus Kristus och den Helige Ande och den heliga Skriften, Bibeln, måste vi hitta ett botemedel.

Även här vilar ett tungt ansvar på de som är satta som ledare i Kristi kropp att frimodigt och utan människofruktan predika om omvändelse och rättfärdighet. Johannes Döparen förmanade barskt de självrättfärdiga med orden i
Matt.3:7 ”Men när han såg att många fariseer och sadduceer* kom för att bli döpta av honom, sade han till dem: "Ni huggormsyngel* vem har fått er att tro att ni kan fly undan den kommande vredesdomen?”


Och Petrus i predikan till de frågande människorna i Apg.2:36 och framåt: ”Därför skall hela Israels folk veta att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre och Messias." När de hörde detta, högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: "Bröder, vad skall vi göra?" Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva. Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar." Också med många andra ord vittnade han och uppmanade dem: "Låt er frälsas från detta bortvända släkte." De som då tog emot hans ord döptes, och så ökade antalet lärjungar den dagen med omkring tre tusen.”



”Önskar er alla en välsignad dag”



/heartoflove & immanuel

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards